Wednesday, October 27, 2010

komplot penipuan


aku peduli apa dengan pendapat orang lain. tapi bagi aku. hidupnya aku selama 23 tahun ini. aku memang paling pantang besar dengan yang namanya penipu. fine, kalaulah berdusta kerana terdesak. mungkin aku boleh maafkan. sebab mungkin aku pun pernah buat. contoh. aku dah terlewat pi sekolah. terpaksa bantai tipu yang aku cirit-birit and so on demi mengelakkan kena denda. tapi itupun masa zaman tak matang. sekarang ni. dah makin banyak angka umur. aku zerokan gejala menipu ni.

pernah seorang sahabat bertanya pada Rasulullah, macam mana dia nak berhenti buat maksiat. setiap kali cuba dia gagal. tau apa jawapan Rasulullah bagi? Baginda kata. nak berhenti buat maksiat. pertama sekali. jangan sesekali berbohong. sahabat pun pelik, alah. macam simple je bunyi syarat dia kan. then setiap kali dia cuba nak dekati maksiat. dia akan teringat. bagaimana kalau nanti ditanya oleh Rasulullah s.a.w. adakah aku sudah berhenti melakukan dosa-dosa, apa patut aku jawab. patutkah aku menipu sedangkan Rasullullah meletakkan syarat bahwa aku tidak boleh berkata dusta. disebabkan taknak berbohong dengan Rasulullah. sahabat ni berjaya berhenti dari melakukan maksiat.

nampak tak? daripada sebuah penipuan tu, begitu besar impak dia kepada manusia. dan dengan berkata benar sekalipun pahit. juga mendatangkan kesan besar pada diri kita.

mungkin aku ni bukan seorang yang penyabar. mungkin perangai ini ikut perangai abah. disebabkan itu bila aku terpaksa berdepan dengan sesuatu yang aku cukup pantang. maka aku akan jadi keras hati. aku tak memilih dalam soal ini sekalipun yang menipu tu mungkin kawan baik aku sendiri. aku tak kisah orang maki aku depan-depan. paling tidak pun aku boleh maki dia balik. tapi aku lagi kisah pada siapa yang menikam aku dari belakang. walau apapun alasannya. kalau kau anggap aku kawan. seharusnya kau takkan pernah merancang untuk perbodohkan aku.

aku bukan jenis pembenci. tapi cuma satu. aku mungkin sudah hilang percaya.


1 comments:

Cekotet said...

betul betul betul . . . . ..