Tuesday, July 6, 2010

income 25 hari bekerja part time :- RM 1200

biarlah aku bercerita di sini tentang pengalaman aku mendapat 'hasil pertama' dari titik peluh sendiri. aku bukan bekerja secara online, bukan juga jana pendapatan dari rumah, bukan log in facebook dapat seratus. bukan meniaga MLM, semua pun bukan. tapi aku bekerja part time secara keluar dari rumah.
masa mula-mula cari kerja, aku macam ushar-ushar kat kedai-kedai, isi borang kat Guardian, isi borang kat MPH. tapi sayangnya. tidak juga berhasil setelah menunggu hampir dua minggu. tapi tak apa. jangan give up awal sangat dan seterusnya balik kampung. itu boring. harus usaha cari lagi peluang lain. yakin pasti ada.
akhirnya aku menggoogle peluang part time di internet. kalau tak silap di asia part time. dan disitulah aku 'bertemu jodoh' untuk meng'apply' part time sebagai event crew sesebuah exhibition. aku perlu attend interview di setapak, dan menjalani training selama 4jam. exhibition pertama yang aku join adalah SMIDEX di klcc. dan itulah pertama kali, aku 'menservis' orang awam.
kerja aku bunyi cam simple, serve visitors yang datang event. guide diorang isi borang untuk daftar masuk sebagai pengunjung, paling senang, ask for their bussines card, dan tolong staple kan je pada borang. kenapa? sebab sometimes handwriting mereka 'sukar dibaca'. maka bussines card tu akan memudahkan kerja our typist.
kenapa mesti isi borang?
sebab ini trade exhibition. organizer nak tau details pengunjung dia, kerja apa, company apa, bidang apa. sebab itulah khidmat kami diperlukan. tapi tugas aku yang nampak cam mudah ni, susah dia adalah aku kena berdiri selama hampir 9 jam serve visitors. tolak bape minit waktu makan tengah hari dan solat. itu saja. lagi satu, kena layan visitors politely walaupun kadang-kadang banyak ragam. bab tu, mentally must be strong. sebab adakalanya. visitors macam nak membaham kau. hahahaha! aku dah rasa dah.
aku dah kerja untuk Smidex, Mihas dan Archidex. 3 hari+5hari+4 hari. total 12 hari, dengan income sebanyak rm890! ok. lagi 13 hari tuh, aku kerja part time as promoter 6 jam sehari kat Jusco MidValley, kerja ni pun aku dapat melalui internet web mudah.my. aku cuma dibayar 4rggt sejam, tapi keja dia sangatla senang. cuma tulis bil kat resit setiap pembelian pelanggan. 13 hari kerja, income RM310. sabtu ahad, keja 8 jam.
ok, memang income aku 1200rggt. tapi kau fahamlah bahwa ianya bukanlah bersih, tolak belanja makan aku hari kerja, tambang lagi. dalam 25 hari tu makan belanja hampir 300 gak. ok. itu normal. tak payah merungut, at least aku berbangga, dapat cari duit sendiri dan tidak lagi meminta duit dari parents, walaupun aku belum betul-betul habis blaja.
memang itu mahu aku. berhenti dari bergantung pada orang lain. kerna aku yakin, aku memang sudah benar-benar dewasa.

0 comments: