Sunday, July 4, 2010

komitmen berkawan.

sesuatu tentang aku dalam berkawan adalah aku mahu berkawan dengan siapa pun di tahap biasa-biasa saja. aku tidak berapa gemar untuk menjadi kawan karib yang tahap rapat gila sampai boleh share everything.
kenapa?
sebab aku percaya tahap sederhana dalam berkawan itulah yang akan menyebabkan sesebuah friendship itu kekal lama. aku taknak ada komitmen dalam berkawan. bila rapat sangat, akan ada situasi kecil hati, atau mungkin iri hati. aku tak suka semua tu, aku lebih happy kalau dalam pada berkawan, disebabkan bukan taraf karib, maka aku dan kawan akan sentiasa feel free. sama-sama 'tak kisah sangat'.
aku melihat berlakunya perselisihan besar seandainya salah faham berlaku dalam hubungan persahabatan yang sangat rapat. daripada jalinan persahabatan yang akrab, boleh bertukar menjadi benci sehingga tak mahu melihat muka satu sama lain. betapa ruginya.
kadang-kadang dalam hati masih ada rasa sayang dengan persahabatan, tapi disebabkan istilah kawan karib, kau merasakan bahwa tidak sepatutnya perkara tertentu itu terjadi dalam sebuah hubungan persahabatan yang rapat. maka ego itu lebih mengatasi segala-galanya.
bagaimana aku dapat melihat ini?
kerana ia banyak terjadi, di kalangan kawan-kawan aku sendiri.

1 comments:

Cik Akma said...

yupp agreed. kalau terlalu rapat pon xboleh jugak. nnti kecik hati laa lg susahh